Twiittaa aiheesta / Jaa Facebookissa

Kasvissuhteeni kukoistaa

Useampi kunnon kourallinen kasviksia ja marjoja päivässä pitää suhteen vireänä. Parasta kasvisruokaa syntyy lähiseudulla ja avomaalla kasvatetuista tuoreista ja mehukkaista kasviksista. Avomaalla vihannekset kasvavat ilman energiaa vaativaa sähkölämmitystä. Kuitupitoiset juurekset, kaalit ja sipulit säilyvät varastoinnissa pidempään kuin salaatit, tomaatit ja kurkut.

Ruokaa voi kasvattaa myös omalla ikkunalaudalla, parvekkeella ja pihalla. Yrtit, versot ja vähän isommatkin herkut kasvavat, vaikka tilaa olisi vähän ja taidot rajalliset. Itse kasvatetun ruoan makua ja kasvattamisen iloa ei voita mikään.

Jos suosin kasviksia, onko lihasta luovuttava? Syö mieluusti lihaa, mutta tarkkaile sen määrää ja tarkista alkuperä. Runsaasti eläinperäisiä tuotteita sisältävä ruokavalio kuormittaa ympäristöä enemmän kuin kasvikunnan tuotteita sisältävät. Aterian kuormitus tasoittuu, kun liha on kasvisten kumppanina. Naudan- ja lampaanlihan tuotannon ilmastovaikutus on kolmisen kertaa suurempi kuin sianlihan. Broilerin ilmastovaikutukset ovat lihoista kaikkein pienimmät, ja Pohjolassa kasvanut naudanliha on kannattava valinta. Koska viimeksi tarkistit tuottajien tarjonnan koti- tai lomaseudullasi?

Jotkut asiat eivät muutu. Tuttu lautasmalli, jossa puolet ateriasta koostuu kasviksista, neljännes hiilihydraatista esim. perunasta, ohrasta tai pastasta ja loput lihasta tai kalasta tai muista proteiinilähteistä kuten soijasta tai pavuista, on edelleen voimissaan. Se on sekä hyvinvoinnin että ympäristön kannalta toimiva perusmalli.

Keskustele aiheesta ja jaa Hyvinsyöjän vinkkejä Facebookin Syödään yhdessä -ryhmässä.